diagnoza dysleksji
Dlaczego rozpoznanie trudności w uczeniu się jest tak ważne?
Trudności w nauce mogą pojawiać się na różnym poziomie edukacji szkolnej. Powodują, że uczeń nie potrafi w czasie przewidzianym programem nauczania przyswoić określonej wiedzy i umiejętności. Szczególnie istotnego znaczenia nabierają w początkowym okresie nauki, rzutują bowiem na całą karierę szkolną dziecka.
Miarą niepowodzeń szkolnych są nie tylko gorsze wyniki w nauce, ale przede wszystkim subiektywne problemy, z jakimi boryka się uczeń. Dążenie do nieodstawania od rówieśników z klasy oraz spełniania oczekiwań rodziców i nauczycieli często prowadzi do ogromnego wysiłku i nakładu pracy niewspółmiernego do uzyskiwanych efektów, co nie pozostaje bez konsekwencji dla systemu nerwowego dziecka i jego dalszego rozwoju. Zanika motywacja do nauki, a pojawia się utrata wiary we własne możliwości.
Obawa przed niepowodzeniem zmusza do wycofywania się z zadań wymagających wysiłku intelektualnego, pogłębia nerwowość oraz zmniejsza i tak już niską odporność emocjonalną. Dlatego tak ważna jest wczesna i trafna diagnoza
Zastanawiasz się czy Twoje dziecko ma specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksję/dyskalkulię ?
Dzieci te cechuje:
| Wolne tempo czytania | Trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu | Niechęć do czytania długich tekstów | Nieprawidłowa pisownia | Popełnianie błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad pisowni | Trudności z organizacją tekstu | Błędy gramatyczne | Niewyraźne pismo | Trudność z przepisywaniem cyfr, zapisywaniem znaków nierówności, dodawaniem w pamięci | Problemy w organizacji przestrzennej zapisu działań matematycznych, odczytywaniu treści w zadaniach tekstowych
Co oznacza określenie specyficzne trudności w uczeniu się?
Specyficzne trudności w uczeniu się to problemy z opanowaniem umiejętności czytania i/lub pisania, pomimo inteligencji w normie lub powyżej normy, dojrzałości w ogólnym rozwoju, przebywania we właściwym środowisku, jak i stworzenia odpowiednich warunków do nauki. Ten rodzaj trudności u dzieci uczęszczających od 4. klasy szkoły podstawowej wzwyż nazywany jest dysleksją. Trudności dostrzegane u dzieci młodszych (w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym) nazywa się ryzykiem dysleksji. Dysgrafia to specyficzne trudności w opanowaniu kaligraficznego pisma, dysortografia to specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni, a dyskalkulia to specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.
Moje dziecko ma trudności – jak wygląda proces diagnostyczny?
Co można zrobić mając taką diagnozę ?
Na początku warto spotkać się z wychowawcą klasy, pedagogiem i psychologiem szkolnym. Powinni oni wiedzieć o problemach dziecka oraz poinformować, jaką pomoc szkoła może zaoferować. Jeżeli w szkole odbywają się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (terapia pedagogiczna), to należy skontaktować się z prowadzącym je terapeutą pedagogicznym. Przeanalizuje on opinię dziecka i zaproponuje zajęcia terapeutyczne pod kątem indywidualnych potrzeb i możliwości, udzieli wskazówek do pracy w domu.
ul. Piłsudskiego 86
05-091 Ząbki
+48 787 027 780
kontakt@gabinetwzrastam.pl