diagnoza dysleksji

Dlaczego rozpoznanie trudności w uczeniu się jest tak ważne?

Trudności w nauce mogą pojawiać się na różnym poziomie edukacji szkolnej. Powodują, że uczeń nie potrafi w czasie przewidzianym programem nauczania przyswoić określonej wiedzy i umiejętności. Szczególnie istotnego znaczenia nabierają w początkowym okresie nauki, rzutują bowiem na całą karierę szkolną dziecka.

Miarą niepowodzeń szkolnych są nie tylko gorsze wyniki w nauce, ale przede wszystkim subiektywne problemy, z jakimi boryka się uczeń. Dążenie do nieodstawania od rówieśników z klasy oraz spełniania oczekiwań rodziców i nauczycieli często prowadzi do ogromnego wysiłku i nakładu pracy niewspółmiernego do uzyskiwanych efektów, co nie pozostaje bez konsekwencji dla systemu nerwowego dziecka i jego dalszego rozwoju. Zanika motywacja do nauki, a pojawia się utrata wiary we własne możliwości.

Obawa przed niepowodzeniem zmusza do wycofywania się z zadań wymagających wysiłku intelektualnego, pogłębia nerwowość oraz zmniejsza i tak już niską odporność emocjonalną. Dlatego tak ważna jest wczesna i trafna diagnoza

Zastanawiasz się czy Twoje dziecko ma specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksję/dyskalkulię ? 

Dzieci te cechuje:

| Wolne tempo czytania | Trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu | Niechęć do czytania długich tekstów | Nieprawidłowa pisownia | Popełnianie błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad pisowni | Trudności z organizacją tekstu | Błędy gramatyczne | Niewyraźne pismo | Trudność z przepisywaniem cyfr, zapisywaniem znaków nierówności, dodawaniem w pamięci | Problemy w organizacji przestrzennej zapisu działań matematycznych, odczytywaniu treści w zadaniach tekstowych

Co oznacza określenie specyficzne trudności w uczeniu się?

Specyficzne trudności w uczeniu się to problemy z opanowaniem umiejętności czytania i/lub pisania, pomimo inteligencji w normie lub powyżej normy, dojrzałości w ogólnym rozwoju, przebywania we właściwym środowisku, jak i stworzenia odpowiednich warunków do nauki. Ten rodzaj trudności u dzieci uczęszczających od 4. klasy szkoły podstawowej wzwyż nazywany jest dysleksją. Trudności dostrzegane u dzieci młodszych (w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym) nazywa się ryzykiem dysleksji. Dysgrafia to specyficzne trudności w opanowaniu kaligraficznego pisma, dysortografia to specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni, a dyskalkulia to specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.

Moje dziecko ma trudności – jak wygląda proces diagnostyczny?

Diagnoza dysleksji/dyskalkulii w Niebublicznej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej „Wzrastam” jest wieloetapowym procesem. Pierwszy etap postępowania diagnostycznego to zebranie informacji wstępnych i dokumentów, na które składają się: wniosek rodziców, informacje ze szkoły, zeszyty i prace pisemne dziecka bieżące i z wcześniejszych lat nauki,informacje i dokumentacja z pracy terapeutycznej (jeżeli była prowadzona) oraz opinia z poprzednich badań (jeżeli dziecko było już diagnozowane). Do rozpoznania trudności w uczeniu się wykorzystuje się specjalistyczne testy psychologiczne i pedagogiczne, powiązane ze szczegółowym wywiadem i obserwacją dziecka. Aktualna opinia wydana przez Niepubliczną Poradnię Psychologiczną „Wzrastam” obliguje szkołę do udzielenia dziecku właściwej pomocy.

Co można zrobić mając taką diagnozę ?

Na początku warto spotkać się z wychowawcą klasy, pedagogiem i psychologiem szkolnym. Powinni oni wiedzieć o problemach dziecka oraz poinformować, jaką pomoc szkoła może zaoferować. Jeżeli w szkole odbywają się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (terapia pedagogiczna), to należy skontaktować się z prowadzącym je terapeutą pedagogicznym. Przeanalizuje on opinię dziecka i zaproponuje zajęcia terapeutyczne pod kątem indywidualnych potrzeb i możliwości, udzieli wskazówek do pracy w domu.

ul. Piłsudskiego 86
05-091 Ząbki

+48 787 027 780

kontakt@gabinetwzrastam.pl

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Scroll to Top